V tomto článku se pokusíme přiblížit, v čem spočívá naše práce. Náplní dne není jen stát "za tárou", vydávat léky na recept a prodávat přípravky na volném prodeji.... i když je to naprosto stěžejní činnost. Vzadu, kam vaše oko moc nedohlédne občas opravdu nevíme, do čeho se pustit dříve. Co je tedy náš denní chleba?
První do lékárny přichází farmaceutická asistentka neboli laborantka. Jejím úkolem je přijmout ranní dodávku zboží. Zkontroluje zda souhlasí počet beden a kartonů a zda nejsou poškozené. Naskladní v počítači a poté se pustí do kusové kontroly, kontroly šarží, exspirací a zaklízení zboží. Každá krabička má své určené místo nebo místa a skladem máme několik tisíc položek. Tento proces se opakuje pravidelně i s odpoledním zbožím.
Teprve s příchodem lékárníka se lékárna může otevřít. Lékárník zkontroluje stránky Státního ústavu pro kontrolu léčiv, jestli se například nestahuje nějaký lék, pokud ano, ihned se vrací distributorovi. Zkontroluje poštu, "zretaxuje recepty" tzn. recept po receptu zkontroluje recepty vydané předchozího dne, zda nedošlo k chybě nebo zda není v hlavičce špatně vyplněný údaj, alespoň tento proces se s příchodem elektronických receptů o něco usnadnil. Recepty se poté roztřídí do dávek podle pojišťoven a na konci měsíce se jednotlivým pojišťovnám posílají a fakturují.
Činnost, která by měla mít své místo i v dnešní době v každé lékárně je příprava IVLP - individuálně připravovaných léčivých přípravků. Ne vše je v závislosti na vybavení, dostupnosti surovin a četnosti předepisování v našich silách připravit, ale snažíme se a většinu IVLP psaných místními lékaři, vyrobit zvládáme. Příprava mastí, roztoků, čípků i kapslí je každodenní proces a jsme za to rádi.
Mimo to se denně tvoří a posílá několik objednávek, běžných pro denní potřebu a poté větších, které pokryjí potřebu na několik týdnů, někdy i měsíců dopředu. Řešíme výpadky léků, zjišťujeme jejich dostupnost a jejich případné alternativy. Telefonujeme s lékaři, když je potřeba vyřešit nějaký problém, obvoláváme klienty, pokud například přišel lék, na který delší dobu čekali. Řešíme reklamace směrem k distributorovi, chystáme faktury. Ročně se hlásí pohyb opiátů, čtvrtletně se sváží odpad - vrácené nespotřebované nebo prošlé léky. Čím více jsme obklopeni technikou, tím více také řešíme technických problémů...počítače, servery, připojení k centrálnímu úložišti receptů, fungování čteček, internetu a programů v počítači a nyní již také problematičtější manipulaci s léky kvůli protipadělkové směrnici.
V neposlední řadě patří mezi naše povinnosti se pravidelně a celoživotně vzdělávat formou kurzů, školení, seminářů, kongresů....to už ale z velké části v našem volném čase. Další kapitolou je příprava k atestaci, protože i lékárníci mohou být atestovaní, vedoucí lékárník atestaci mít musí.
Mezi tím vším se staráme o vás, naše klienty, přišli jste si vyzvednout svůj lék, koupit analgetikum na bolest hlavy, nechat umíchat mastičku, objednat něco speciálního anebo si nechat poradit ohledně jakéhokoliv problému. Tak jako vás potěší trpělivost, úsměv a ochota z naší strany, i my jsme rádi, když se na nás usmějete, dodržíte diskrétní zónu a hlavně, jste ve frontě trpěliví. Občas totiž ať se snažíme, jak chceme, uspěchat to ani nemůžeme....nejsme supermarket, ale řešíme otázky zdraví a nemoci. Lékárníci jsou stejně jako lékaři zdravotničtí pracovníci a plní své poslání a přísahu, proto se snažíme každému, kdo to potřebuje v rámci možnosti individuálně věnovat, neboť vaše spokojenost a zdraví je u nás na prvním místě.